Hollanderstraat 2 en 4

toon op de kaart
  • Status
    Gemeentelijk Monument
  • Bouwstijl
    Neo-Renaissance
  • Wijk
    Duinoord
  • Bouwjaar
    1905
Registerblad 

Als winkel-woonhuis rond 1905 gebouwd pand in neo-renaissance stijl. Op de vrijstaande zijgevel is een geschilderde muurreclames uit circa 1925 aangebracht.

De muurreclame aan de Hollanderstraat is aangebracht in opdracht van de firma Gäbler. Dit bedrijf is een typisch voorbeeld van een firma uit de periode van de opkomst van de elektriciteit en heeft bestaan van 1925 tot 1938. De firma was gevestigd op de benedenverdieping van Hollanderstraat 2-4. De firmant, O.F.R. Gäbler, handelde in producten voor "electriciteit op elk gebied", voor "sanitair" en "radio", zoals de muurreclame vermeldt. De reclame is opgebouwd uit zes regels in zwart op een wit fond met middenlinks een handtekening van de firmant. Onderaan zijn het adres en telefoonnummer te lezen. Gäbler heeft maar betrekkelijk kort, een vijftal jaren, hier een winkel gedreven. Hij emigreerde in 1938 naar Zuid Afrika.
De muurreclame is een zogenaamde letterreclame met als bijzonderheid de handtekening van de opdrachtgever, waarin het toenmalige symbool van elektriciteit, de bliksemschicht, is verwerkt. Opvallend is verder de signering met de letters RG, die staan voor de firma Van Rij en Ter Gast. Dit bedrijf was in de jaren dertig van de vorige eeuw een gerenommeerd schildersbedrijf, gevestigd aan het Smidswater. De muurreclame is de laatste in een serie van vijf, die tussen circa 1900 en 1925 op deze muur zichtbaar zijn geweest. Zoals wel vaker gebeurde, werden muurreclames regelmatig overgeschilderd. De eerste reclame was voor een sigaren- en sigarettenwinkel, daarna volgde een groentewinkel, vervolgens een slagerij (2x) en tenslotte de firma Gäbler. In 2010 is de laatst aangebrachte en nog redelijk goed bewaard gebleven reclame uiting gerestaureerd door het restauratiebedrijf Klarenbeek-Melissen.

De muurreclame is van cultuurhistorische waarde als herinnering aan de wijze waarop door de middenstand vooral in de jaren twintig en dertig van de twintigste eeuw reclame in de stad werd aangebracht.

NB. De bescherming betreft hier een zogenaamde "vanwege bescherming" waarbij de te beschermen monumentale waarde is beperkt tot de geschilderde muurreclame op de zijgevel.